Andrei Ruse, colegul lui Zaiafet, ne arată secretele din autobiografia lui Stephen King
Andrei Ruse analizează cartea “Despre scris: autobiografia unui meșteșug” de Stephen King, un volum esențial pentru oricine cochetează cu ideea de a deveni scriitor. Andrei explică de la bun început că nu există rețete exacte pentru a stăpâni această artă, dar există câteva principii fundamentale care pot ghida un autor la început de drum. El subliniază că meșteșugul scrisului “se fură” prin lectură și exercițiu constant, iar cartea lui King, deși aparține unui autor de horror, oferă sfaturi valoroase indiferent de genul literar preferat. Vlogul se concentrează pe partea practică din cartea lui King, numită “Trusa de unelte”, unde sunt prezentate cinci principii esențiale pentru scriere.
Primul sfat al lui King se referă la vocabular, unde marele autor recomandă folosirea primului cuvânt care îți vine în minte, dacă acesta este potrivit și expresiv. El avertizează împotriva tendinței de a “împopoțona” textul cu termeni pretenționși și lungi doar pentru a impresiona cititorul. În loc să căutăm sinonime complicate, King ne sfătuiește să optăm pentru claritate și directețe, să numim lucrurile pe numele lor real, fără înflorituri inutile. Aceasta este o lecție de autenticitate și eficiență în comunicare, care îl ajută pe scriitor să-și găsească vocea proprie.
Al doilea și al treilea sfat se concentrează pe gramatică și folosirea corectă a verbelor. King subliniază importanța cunoștințelor gramaticale de bază, comparându-le cu un “baston de care te sprijini pentru a-ți pune pe picioare gândurile”. El recomandă evitarea diatezei pasive, care deși pare să confere autoritate textului, de fapt îl slăbește. În loc de “Întâlnirea va fi ținută la ora 7:00”, King ne încurajează să scriem direct și clar: “Întâlnirea este la ora 7:00”. Verbele tranzitive, care arată că subiectul face ceva, sunt preferate celor intranzitive, care sugerează că subiectul suferă o acțiune.
Al patrulea sfat al lui King vizează utilizarea adverbelor, pe care le compară cu păpădiile: “Dacă ai una pe peluză arată frumos și deosebit, dar dacă n-o scoți din rădăcini, în ziua următoare vei găsi cinci, în ziua de după 50”. Cu alte cuvinte, adverbele devin rapid redundante și sufocă textul. Un verb bine ales ar trebui să fie suficient pentru a exprima acțiunea și intensitatea ei, fără a avea nevoie de adverbe care să îl califice. Această abordare disciplinată a scrisului contribuie la un text mai dinamic și mai eficient.
Al cincilea sfat, care închide “Trusa de unelte”, se referă la paragrafe, pe care King le numește “hărți ale intenției”. El explică modul în care structura vizuală a textului influențează percepția cititorului asupra dificultății sau accesibilității lecturii. Paragrafele scurte, cu mult spațiu alb, sunt asociate cu texte mai ușor de citit, în timp ce paragrafele dense sugerează o lectură mai dificilă, încărcată de idei. King compară construirea unui text paragraf cu paragraf cu munca unui dulgher: “Dulgherii nu construiesc monștri, ei construiesc case… scândură cu scândură și altceva cărămidă cu cărămidă”.
Iar în timp ce volumul lui King continuă cu multe alte sfaturi valoroase, secretul său cel mai bine păzit rămâne sinceritatea față de text și de cititor. Când un paragraf “prinde viață și începe să respire”, precum monstrul lui Frankenstein, scriitorul simte acel fior electric al creației autentice. Și poate că acesta este adevăratul meșteșug: capacitatea de a insufla viață cuvintelor, de a le aranja în așa fel încât să creeze o lume care să respire și să pulseze, captivând cititorul și transportându-l dincolo de limitele paginii, într-un univers care, deși fictiv, devine mai real decât realitatea însăși.