Cristian Sima explică secretul de 5 miliarde dolari din spatele succesului Nike
Cristian Sima ne conduce într-o călătorie fascinantă prin una dintre cele mai captivante povești de business din toate timpurile - nașterea și ascensiunea imperiului Nike. În contextul în care acțiunile companiei au pierdut 30% din valoare de la începutul anului din cauza războiului tarifelor, gazda emisiunii dezvăluie secretele din spatele unei companii care vinde aproape un miliard de pantofi anual și are o cifră de afaceri de 50 de miliarde de dolari. De la umila începuturi a lui Phil Knight în Portland, Oregon, până la contractul de 5 miliarde de dolari cu Michael Jordan, această poveste conține toate ingredientele unei drame de Hollywood: respingeri, aproape falimente, descoperiri accidentale și cel mai profitabil acord din istoria sportului.
Totul a început în 1938, când Phil Knight s-a născut într-o familie înstărită din Portland, Oregon. Tatăl său, proprietarul unui mic jurnal local, i-a dat prima lecție de viață când tânărul Phil i-a cerut să se angajeze la ziarul familiei. Răspunsul dur dar înțelept al tatălui - “dacă vrei cu adevărat să îți câștigi existența, găsește-ți singur un loc de muncă” - l-a determinat pe Phil să se îndrepte către campusul Universității din Oregon. Acolo, în atmosfera electrizantă a stadionului unde se antrenau viitorii olimpici, destinul său avea să se schimbe pentru totdeauna. Întâlnirea cu antrenorul Bill Bowerman avea să marcheze începutul unei revoluții în lumea pantofilor de sport, o revoluție care avea să transforme forever modul în care sportivii și oamenii obișnuiți percep încălțămintea atletică.
Bowerman i-a deschis ochii lui Phil Knight asupra unei probleme fundamentale care plaga atletismul vremii: pantofii de sport erau greoi, din piele și metal, împiedicând mai degrabă decât ajutând performanțele atletilor. Această revelație avea să îl determine pe tânărul Phil să plece în Japonia, unde un anumit Onitsuka făcea pantofi de sport cu jumătate din greutatea celor americani. Cu o îndrăzneală tipic antreprenorială, Phil i-a promis japonezului că va vinde un milion de perechi de pantofi Tiger în America, devenind importatorul său oficial. Realitatea era însă mult mai prozaică - în primul an au făcut o cifră de afaceri de doar 8.000 de dolari, iar Phil a fost nevoit să își păstreze slujba de contabil la Price Waterhouse Coopers. Dar această perioadă aparent modestă ascundea premisele unei strategii revoluționare care avea să schimbe pentru totdeauna industria sportivă.
Momentul decisiv a venit când Phil Knight a trimis o scrisoare celebrului Adolf Dassler, fondatorul Adidas, propunându-i o colaborare pentru dezvoltarea unor pantofi mai buni. Răspunsul? Tăcere completă. Adidas l-a ignorat complet, creând fără să știe unul dintre cei mai puternici concurenți ai săi. Această respingere avea să devină catalizatorul pentru crearea brandului Cortez, numit după conquistadorul spaniol care i-a învins pe azteci. Strategia inovatoare de marketing a început să prindă contur: oferirea gratuită de pantofi tuturor atletilor de pe campus și celor care concurau pentru Olimpiadele de la Mexico din 1968. Dar adevărata lovitură de geniu avea să vină mai târziu, când compania Blue Ribbon, precum se numea inițial, avea să se transforme în Nike - numit după zeița greacă a victoriei. Logoul iconic, creat de o studentă pentru doar 35 de dolari, avea să devină unul dintre cele mai recunoscute simboluri din lume.
Punctul de cotitură absolut în istoria Nike a fost contractul cu Michael Jordan din 1984. În timp ce Magic Johnson refuzase o ofertă de 100.000 de dolari plus 1 dolar pentru fiecare pereche Nike vândută - o decizie care l-ar fi făcut să câștige 8 miliarde de dolari - Michael Jordan avea să accepte o ofertă aparent mai modestă dar infinit mai inteligentă. Phil Knight i-a oferit 1.500 de dolari și 5% din vânzările pantofilor cu numele său, nu din întreaga producție Nike. Compania spera să vândă pantofi de 3 milioane de dolari prin această sponsorizare, dar realitatea avea să îi șocheze: la sfârșitul anului, vânzările Air Jordan au atins 120 de milioane de dolari. Michael Jordan a încasat de atunci 5 miliarde de dolari de la Nike, devenind, alături de Tiger Woods, cel mai bogat sportiv din toate timpurile. Acest contract a catapultat Nike de la pragul falimentului din 1984 la statutul de lider mondial indiscutabil al echipamentelor sportive.
Dar povestea Nike nu s-a oprit la succesul fabulos cu Michael Jordan, iar Cristian Sima ne reamintește că drumul către vârf a fost presărat cu obstacole majore și scandaluri care au zguduit compania din temelii. De la controversele legate de munca copiilor în fabricile din Asia de Sud-Est, la scandalul Lance Armstrong și problemele cu dopajul, Nike a trebuit să navigheze prin ape tulburi care ar fi putut să îi distrugă reputația. Și totuși, compania a reușit să supraviețuiască și să prospere, ajungând astăzi să valoreze aproape 100 de miliarde de dolari, chiar și după scăderea de 30% cauzată de războiul tarifelor cu China. Phil Knight s-a retras din consiliul de administrație, devenind președinte onorific și donând sume uriașe universităților și institutelor de cercetare. Dar să nu credeți că asta e tot - există încă secrete nedezvăluite despre această poveste extraordinară care ar putea să vă surprindă complet.