Atelierul de Detailing prezintă Dacia Duster Adventure și obsesia pentru Windows XP
Pare că nostalgia Windows XP l-a lovit din plin pe Atelierul de Detailing, care a decis să înceapă un review auto cu o paralelă… interesantă. Ca și cum ar fi rulat pe vechiul sistem de operare, vloggerul se pierde în amintiri despre celebrul sunet de pornire al Windows-ului, doar pentru a face o tranziție bruscă spre Dacia Duster 2025 cu pachetul Adventure. O introducere cel puțin ciudată, dar care cumva funcționează când realizezi că întreaga prezentare oscilează între tehnologie retro și SUV-uri românești, într-un stil caracteristic canalului.
Videoclipul despre Dacia Duster cu pachet Adventure ajunge să fie o analiză destul de detaliată a unei versiuni speciale fabricate în colaborare cu Rom Turingia. Deși prezentarea începe cu o divagație despre cum “stăteam prea mult în fața ecranelor” pe vremuri, vloggerul reușește să aducă în prim-plan ceea ce contează cu adevărat: o mașină românească modificată special pentru off-road, cu suspensii înălțate, anvelope all-terrain și alte dotări care transformă Dusterul obișnuit într-un vehicul pregătit pentru aventuri offroad serioase. Merită să descoperim dacă această mașină e doar o iluzie Windows-ească sau chiar o realitate de “desktop naturală”.
Windows XP pe patru roți
Atelierul de Detailing ne surprinde cu o comparație cel puțin bizară între sistemul de operare Windows XP și Dacia Duster, spunând că ambele sunt “genul ăla de sistem sau de obiect sau de întâmplare care a ajuns în miliarde de gospodării din lume și cu siguranță a făcut miliarde de dolari”. Da, pentru că nimic nu spune “mașină de teren românească” mai bine decât o metaforă despre un sistem de operare lansat acum peste două decenii. Trebuie să recunoaștem că măcar e o abordare originală.
Întreaga premisă a videoclipului se bazează pe ideea de a “arăta desktopul de Windows în mărime reală și naturală în prezența unei mașini care este făcută să explorez pe bune acel desktop”. Creativ, nu-i așa? Deși metafora nu funcționează tocmai perfect, efortul de a conecta tehnologia cu automotive-ul este apreciabil. Nu în fiecare zi vezi un vlogger auto care încearcă să facă legătura între nostalgia computerelor vechi și SUV-urile moderne.
Dacia Duster în varianta Adventure
Protagonista videoclipului este Dacia Duster cu pachet Adventure, o colaborare între Dacia și Rom Turingia, firmă care se ocupă cu modificarea mașinilor pentru uz dedicat. Vloggerul ne explică că pachetul Adventure adaugă aproximativ 5-6000 de euro la prețul mașinii, dar oferă modificări substanțiale care transformă Dusterul într-un vehicul mult mai capabil în off-road. Este vorba despre o mașină care “nu mai are neapărat atât de multă treabă cu asfaltul”, cum ar spune amatorii de aventuri.
Deși prețul pachetului poate părea piperat pentru unii, vloggerul argumentează destul de convingător că pentru cei care ar vrea să-și facă singuri aceste modificări, costul total ar fi oricum considerabil. “Dacă ar fi să alegeți niște suspensii performante, cred că doar o unitate arc amortizor în multe situații depășește 1500 RON”, explică el, adăugând că doar pentru suspensii și anvelope s-ar strânge deja vreo 2000 de euro. Plus, timpul oamenilor costă bani - o observație surprinzător de matură pentru un canal care începe prezentările cu Windows XP.
Ce oferă pachetul Adventure
Modificările aduse de pachetul Adventure nu sunt doar estetice, ci chiar schimbă comportamentul mașinii. Dusterul primește amortizoare CONI mai înalte cu 3 cm, arcuri cu mișcare progresivă, jante de tablă robuste și anvelope Bify Goodrich all-terrain. “Această mașină are o gardă la sol de 25 cm, nu de aproximativ 22”, explică vloggerul, adăugând că unghiurile de atac și degajare sunt de “31 cu 27”, cifre care probabil înseamnă ceva pentru pasionații de off-road.
Pe lângă suspensii și anvelope, mașina vine și cu scuturi groase de oțel pentru protecția zonei de transmisie, motor și diferențial spate. Mai are și un “roof rack”, adică un grătar pe care poți “să pui și un cort”, deși aparent nu poți adăuga “acel slip pack, adică salteaua aia cu cort” care era disponibilă pentru alte versiuni. Toate aceste modificări nu afectează garanția mașinii - ai 100.000 km și 3 ani pentru kit, separat de garanția standard a mașinii.
Comportamentul pe drum
În ciuda modificărilor orientate spre off-road, vloggerul este surprins de comportamentul decent al mașinii pe asfalt. “La mersul ăsta normal de drum clasic nu mi se pare că are un consum foarte mare și ținuta de drum este acceptabilă”, comentează el, deși recunoaște că “dacă faci o manevră bruscă din volan, simți clar că mașina e mult mai moale”, dar specifică că moliciunea vine mai degrabă din anvelope, nu din suspensii.
Consumul urban raportat este “undeva între 9 și 10,2” litri la suta de kilometri, iar pe autostradă “undeva în jur de 9 la 130-140 de km/h” - valori nu tocmai impresionante pentru un motor de 1.2 litri și 3 cilindri, dar explicabile prin prisma anvelopelor speciale și a portbagajului de pe plafon. “E puțin mai mare, dar nu mi se pare că anvelopele penalizează grav acest consum, dar sunt zgomotoase”, adaugă vloggerul, confirmând că nu vei trece neobservat la volan dacă zgomotul anvelopelor nu te va da de gol, cu siguranță o va face aspectul de “mașină de aventură”.
Un moment neașteptat
Finalul videoclipului conține câteva observații interesante despre percepția românilor asupra mașinilor autohtone. “Noi le asociem cu trecutul, cu sărăcia sau cu alte chestii”, spune vloggerul, subliniind că “probabil 90% din vânzările brandului sunt în străinătate” unde mașina este apreciată pentru calitățile ei. “În străinătate replica e: ‘15000 4x4, take my money’”, adaugă el, într-o observație care spune multe despre diferența de percepție.
Remarcăm și câteva referințe culturale interesante, precum cea la filmul “Balanța”, unde vloggerul compară portbagajul de plafon al Dusterului cu cel al Daciei conduse de Florin Călinescu în celebra scenă cu “securistul”. Deși comparația este ușor forțată, ea adaugă un strat de context cultural local care face prezentarea mai autentică. În final, vloggerul menționează că această filmare “nu era absolut deloc în plan”, fiind rezultatul unei oportunități neașteptate de a testa mașina - ceea ce explică poate lipsa unui scenariu mai coerent și divagațiile despre Windows XP.