Alex Montrey testează evacuările BMW E46 vs M4 vs Honda CBR într-un duel inciendiar
Când Alex Montrey își scoate sonometrul și începe să măsoare decibeli ca un inspector de mediu înarmat cu evacuări criminale, știi că te așteaptă un spectacol sonor de zile mari. Acesta și-a propus să stabilească odată pentru totdeauna care dintre mașinile lui urlă cel mai tare - și să o facă cu instrumente de măsurat, nu doar cu impresiile subiective ale urechilor deja traumatizate de sunetele metalice.
Vlogul promite să fie răspunsul definitiv la întrebarea pe care și-o pun toți pasionații: contează mai mult prețul evacuării sau felul în care este făcută? Cu un BMW E46 323 CI din 2000 echipat cu “țeavă goală” de la Motano Customs, un M4 Competition cu evacuare din titan Akrapovic de 10.000 de euro și o Honda CBR 650R cu Racing Line, competiția promitea să fie una strânsă, cel puțin la capitolul sunet.
Știința decibelilor aplicată pe evacuări
Alex și-a adus un sonometru “semiprofesional” pentru a da un aer științific acestui duel care altfel ar fi fost doar o competiție de “cine urlă mai tare în cartier”. Măsurătorile au început cu BMW-ul E46, care la ralanti cu clapetele închise a înregistrat 65 de dB - un rezultat care l-a făcut pe Alex să se întrebe retoric dacă este “în limitele legale sau nu”, deși răspunsul era evident pentru oricine a auzit vreodată mașina funcționând.
Momentul de adevăr a venit când clapetele s-au deschis și sonometrul a sărit la 79 de dB, o diferență de 14-15 decibeli care demonstrează că sistemul de valve își face treaba. Dar partea cu adevărat interesantă a început când iubita lui Alex s-a urcat la volan să accelereze mașina, moment în care vloggerul a mărturisit că “am și uitat cât de găgios poate să fie acest BMW E46” - o declarație care sună a nostalgie pentru timpurile când își putea auzi propriile gânduri.
Când plătești 10.000 de euro
Tranziția spre BMW-ul M4 Competition a fost marcată de o anumită ironie - Alex menționând că deși această mașină este “de minim 10 ori mai scumpă” decât E46-le, evacuarea singură costă cât întreaga mașină din 2000. Akrapovic-ul din titan a înregistrat valori mai civilizate la ralanti: 60-61 dB cu valvele închise și 76-77 dB cu ele deschise, o diferență similară cu cea de pe E46.
Totuși, M4-ul avea un dezavantaj major în acest duel acustic: lipsa software-ului de “pops and banks” care să îi ridice scorul pe sonometru. Alex a observat această limitare cu o ușoară dezamăgire, menționând că “nu avem pops and banks și nici burble în momentul în care accelerăm mașina pe loc”. Pentru o evacuare de 10.000 de euro, să nu ai flăcări și pocnituri pe comandă pare o investiție incompletă - ca și cum ai cumpăra un Ferrari fără a-l putea conduce peste 50 km/h.
Honda CBR 650R
Partea cu adevărat dramatică a duelului a venit odată cu introducerea motocicletei Honda CBR 650R cu evacuare Akrapovic Racing Line din titan, care nu mai avea DB killer-ul montat. Deja la ralanti, motocicleta înregistra 77-78 dB, apropiindu-se periculos de valorile mașinilor la accelerație, ceea ce promiteau experiențe sonore memorabile.
Când Alex s-a urcat în șa și a început să accelereze, entuziasmul său a devenit contagios: “motocicleta e motocicletă și în special în momentul în care ai o evacuare sport fără catalizator și accelerezi până la 12.000 de ture, pur și simplu nu are adversar”. Afirmația este greu de contestat - fizica sunetului spune că un motor care poate urca la 12.000 de rotații pe minut va produce frecvențe și intensități pe care un motor de mașină le poate doar visa.
Verdictul sonometrului
După toate măsurătorile și accelerațiile, Alex s-a confruntat cu dilema oricărui test comparativ: să aleagă câștigătorul pe baza datelor obiective sau a impresiilor subiective. Sonometrul a oferit cifre clare - BMW-ul E46 a atins cele mai mari valori la accelerație cu pops-urile activate, M4-ul a fost mai civilizat dar cu un sunet mai “gros” datorită titanului, iar motocicleta a dominat prin capacitatea de a atinge frecvențe înalte.
Surprinzător, verdictul final al lui Alex a fost în favoarea M4-ului, nu pentru că ar fi sunat cel mai tare, ci pentru că “sunetul îmi place mai mult pentru că avem o evacuare din titan și acest material face ca sunetul să fie mai gros”. E o alegere care demonstrează că după toate măsurătorile științifice, preferințele personale rămân suverane - și poate că asta este și firesc într-o lume unde pasiunea pentru mașini transcende logica pură.
Lecția din spatele decibelilor
Acest experiment sonor al lui Alex Montrey relevă mai mult decât o simplă competiție între evacuări - arată cum tehnologia modernă și prețurile mari nu garantează întotdeauna superioritatea absolută. BMW-ul E46 din 2000 cu “țeavă goală” de la Motano Customs a demonstrat că poate rivaliza serios cu mașini de zeci de ori mai scumpe, cel puțin la capitolul intensitate sonoră și spectacol vizual cu flăcări.
În cele din urmă, duelul evacuărilor s-a transformat într-o lecție despre diversitatea gusturilor și despre faptul că fiecare tip de vehicul își are propriile avantaje sonore. Motocicleta câștigă la accelerație pură, E46-ul domină la “pops and banks”, iar M4-ul impresionează prin tonalitatea groasă a titanului. Alex a reușit să demonstreze că în lumea evacuărilor, ca și în multe alte aspecte ale vieții, nu există o rețetă universală pentru perfecțiune - există doar diferite modalități de a face zgomot cu stil.